Kursu Darbs   

                                                         kursi@progmeistars.lv

 

#64  2015. gada 10. novembris

                                        ®

 

Pulkveža Brieža 6-1,

tel.  26428902, 67336035, www.progmeistars.lv


                                                                                                                                                                                                     


Iestāšanas  kursos.

Bez pārrunām tiek uzņemti: lietišķajās nodaļās skolēni sākot ar 5.klasi; programmēšanas sākuma un pamatnodaļās olimpiāžu godalgu ieguvēji un skolēni ar teicamām atzīmēm matemātikā (tas, kurš vēlas iestāties, uzrāda administrācijai diplomu vai liecību); programmēšanas sākuma un pamatnodaļās citu nodaļu audzēkņi, kas saņēma pasniedzēju rekomendācijas.

 Citi skolēni tiek uzņemti pēc pārrunu vai iepazīšanās programmēšanas nodarbību rezultātiem. Uz šīm nodarbībām tiek aicināti 6.-11.klašu skolēni (gan kursu audzēkņi, gan arī tie, kas nav kursu audzēkņi). Skolēni apmēram 1 stundu programmē robota pārvietošanos, bet pēc tam apmēram 15-20 minūtes risina atjautības uzdevumus.

 Vairākas tādas nodarbības notiek visu gadu laikā. Ir jāapmeklē viena no tām. Vienkārši sekojiet reklāmai mūsu mājas lapā. Uz šādām nodarbībām vienmēr ir iepriekš jāpierakstās. Lai to izdarītu, ir jāgriežas pie kursu administrācijas. Tālr.67336035, 26428902, 28605451.

 

Jauns speckurss Ruby on Rails.

Ruby on Rails (RoR) – mūsdienīga platforma tīmekļa vietņu un servisu izstrādei.

Kursā Jūs iepazīsities ar programmēšanas valodu Ruby (starp citu, pats Ruby on Rails uzrakstīts Ruby valodā). Valodas autors Macumoto, izstrādājot Ruby, akcentu lika uz īsu izstrādes laiku, saprotamību un sintakses vienkāršību. Un viņam tas tiešām izdevās. Jūs redzēsiet, cik vienkāršas un elegantas ir valodas sintaktiskās konstrukcijas. Jūs to sapratīsiet, ja nostāsieties uz Rubi ceļa (Ruby Way).

Programmēšana būs jautra un produktīva.

Kopā ar rubīnu (Ruby) Jūs saņemat arī 6392 dārgakmeņus* (gems – tā sauc Rubi bibliotēkas). Viens no visvērtīgākajiem dārgakmeņiem ir Ruby on Rails.

Izveidot tīmekļa vietni bez labas platformas – tas ir ilgs un sarežģīts darbs. Tas ir tāpat, kā celt māju no nulles – pamati, sienas, jumts... Vai nebūtu labāk uzreiz sākt nodarboties ar interesantām lietām, tādām kā ārējais izskats, interjers, tehniskās ekstras. RoR ļauj veidot interneta vietni, nedomājot par zema līmeņa detaļām, interneta vietnes vai servisa karkass jau ir uzrakstīts, atliek tikai sākt to izmantot. 

RoR pamatā ir arhitektūra Modelis-Vīzija-Kontrolieris (MVC). Iespējams, izklausās ne visai saprotami, bet praksē Jūs redzēsiet visu šādas pieejas loģiskumu un secību.   

Interneta vietnes pielieto lielu tehnoloģiju skaitu, mēs koncentrēsim savu uzmanību uz servera (back-end) daļu. HTML, CSS, Javascript – to visu arī var sastapt, taču gandrīz visu to platforma izdarīs mūsu vietā. Mums būs nepieciešamas tikai minimālas zināšanas. Tāpēc no Jums nepieciešams tikai:

0) vēlēšanās (būs daudz materiālu, kas apgūstami patstāvīgi)

1) uz objektu orientētās projektēšanas zināšanas

2) prasme programmēt jebkurā valodā ar C-veida sintaksi (C, C++, Java utt.)

Kursa būtiskākās detaļas: mēs noskaidrosim kā darbojas Tīmeklis, iepazīsimies ar vidi Unix (tā kā ietvars ir šķērsplatformu, jūs visas darbības varēsiet veikt arī Windows vidē); apskatīsim ActiveRecord modeli (darbs ar datubāzi), nosūtīsim vēstules, augšuplādēsim failus, nodarbosimies ar lappušu internacionalizāciju (i18n), parunāsim par testēšanu un atkļūdošanu, par tīmekļa sistēmu drošību. Tas dos mums iespēju izveidot nelielu sociālo vietni: ziņas, komentāri, draugi, „patīk”, lenta u.c. Kursā būs arī interaktīvās stundas: konsole pārlūkprogrammā – ir jāuzraksta programmas kods, lai pārietu tālāk. Kam patīk minēt mīklas, tad kāpēc gan nedarīt to Ruby valodā.         

            Mēs izmantosim tikai open source programmas, Jūs vienmēr varēsiet ieskatīties to iekšienē. Un, starp citu, Ruby pasaulē ir apsveicami, ja Jūs redzat kodu. To dokumentācija ir, un tā ir diezgan laba, taču vēl labāk ir redzēt kodu. 

*bibliotēku skaits oficiālajā serverī rubygems (2015.11.01)

 

 

 

George Boole.

02.11.1815-08.12.1864.

 

 

 

 

 

Angļu matemātiķis Dž.Būls 1854.gadā publicēja darbu „Domāšanas likumu pētījums”, likdams pamatu tam, ko mēs tagad zinām kā matemātisko loģiku. Šajā darbā Būls noveda loģiku līdz ārkārtīgi vienkāršam algebras tipam – loģikas algebrai, kas bija simbolu un noteikumu sistēma, kas ir pielietojama izteikumiem – apgalvojumiem, kas var būt patiesi vai nepatiesi. Teorija, kas balstās uz trīs pamatdarbībām – AND (un), OR (vai), NOT (ne) – XX gs. kļuva par galveno elektronisko skaitļošanas mašīnu projekta izstrādes pamatu. 

 

 

 

Dzīve pēc universitātes: ko nozīmē strādāt par programmētāju?

Aleksandrs Šantars

Aleksandrs ir 2000. gada kursu “Progmeistars” elites grupas absolvents, 2005. gada Kanādas Vaterlū Universitātes (University of Waterloo) absolvents. Mācību laikā uzsāka strādāt IBM. Šobrīd strādā par programmētāju tur pat. Pirmais Aleksandra raksts, kura nosaukums ir „Veiksmīgu izvēli” tika publicēts Kursu darbā #62

 

 

Tātad, gandrīz divdesmit mācību gadi ir aiz muguras, ilgi gaidītais diploms ir jums rokās. Ko darīt tālāk? Ir pienācis viens no, manuprāt, svarīgākajiem un interesantākajiem brīžiem – darba meklēšana. Šajā rakstā es aprakstīšu, ko no jums gaida darba devējs, ko jums gaidīt no darba devēja, un kādi „ceļu” un virzīšanās pa tiem varianti ir jūsu priekšā. Šī raksta mērķis – atvieglot pāreju no akadēmiskās vides uz uzņēmējdarbības vidi un paātrināt jūsu karjeras izaugsmi.    

Ko no jums gaida darba devējs.

Pirmais, ar ko jūs saskarsieties – tas ir darbs grupā/komandā/kolektīvā. Līdz nesenam brīdim jūs mācījāties VIENS. Jūsu kursabiedru sekmes nekādā veidā neatspoguļojās uz jums. Tāpēc savu „ES” (pagaidām) ir jānoliek tālāk. Starp citu, šī prasība attiecas ne tikai uz programmētājiem.

Pēc svarīguma pakāpes, kas jums ir jāparāda darbā.

1. Potokolu (biznesa procesu) izprašana un izpilde. Ja uzņēmumā kaut kas tiek darīts lūk tā, tad arī no jums gaidīs to pašu, pat ja jums tas nepatīk/neērti/dīvaini. Ļoti bieži būtiskas procesa pārtaisīšanas cena  ir daudz augstāka nekā tā ir par uzlabojumu veikšanu soli pa solim. Tāpēc, ja jūs vēlaties kaut ko mainīt, esiet gatavi nodemonstrēt būtisku izdevīgumu.

2. Komunikācijas prasmes (elektroniskais pasts, telefons, tikšanās, prezentācijas, konferences). Bet vissvarīgākā komunikācija – protams, tā ir komunikācija ar vadību. Bet ko vadība parasti vēlas no jums zināt? Ka viss notiek pēc plāna! Tas nozīmē – REGULĀRAS atskaites par esošo lietu stāvokli.   

3. Prasme koncentrēties uz GALVENO... no vadības viedokļa. Ne uz visinteresantāko, ne uz visperspektīvāko, ne uz vissarežģītāko, ne uz vissteidzīgāko. Uz jums būs darbi uz desmit gadiem uz priekšu (un tas ir labi, ja visi darbi ir padarīti, bet jaunu nav – es sāktu uztraukties). Vienīgais attaisnojums vadības priekšā, kāpēc kaut kas nav izdarīts: veicu citu, svarīgāku darbu. Bet kas ir pats galvenais? Tas, kas nes vislielāko peļņu. Jūs zināt KĀ un PAR KĀDU NAUDU tiek pārdots jūsu kods? Ja nē, tad labāk klausiet vadību. Starp citu, dažreiz tas nozīmē nolikt visu pie malas un darīt lūk šo darbu. Bet pēc tam likt arī šo pie malas un darīt citu.   

 4. Un tikai šajā vietā atrodas programmēšanas prasmes. Droši vien jūs strādāsiet ar jau uzrakstītu kodu (ne no nulles). Cik ātri jūs izpratīsiet kas un kā? Cik ātri jūs varēsiet kaut ko salabot, nesalaužot citu? Cik labs ir jūsu kods?

5. Un, visbeidzot, prasme mācīties. Ir jāiemācās sistematizēt datus, apkopot, izdarīt secinājumus un pielietot šos secinājumus turpmākajā darbā. Ir jāizprot sava komponente, tās stiprās un vājās puses, kā tā sadarbojas ar citām produkta daļām, jāatrod sakarības. Jāizprot produkta attīstības stratēģijas, izmaiņu dinamika komponentēs. Ir jāiemācās saprast, kas ir nepieciešams klientam un kā šis „nepieciešamais”, savukārt, ietekmēs produkta attīstības stratēģiju uz gadiem 10 uz priekšu. Bet te jau arī vadība sāks ieklausīties jūsos.    

Lai cik labs programmētājs jūs nebūtu, ja vadībai nebūs pārliecības par iepriekšējiem punktiem, tā vienkārši jums neuzticēsies.

Ko jums gaidīt no darba devēja, pēc svarīguma pakāpes.

1. Interesantu darbu. Ja darbs ir neinteresants, tad iznāk, ka jūs ejat uz spīdzināšanu par naudu. Un rezultātā produktivitātes kritums, kas ir ļoti manāms no malas. Tāpēc situācijas, kad darbs nepatīk, ir jārisina, un jārisina ātri. Piemēram, var parunāt ar vadību, pārvesties uz citu nodaļu. Var paskatīties uz darbu no citas puses. Var pamainīt darbu. Var pamainīt profesiju.  

2. Darba algu. Jums ir jāzina, cik maksā jūsu pakalpojumi un jāpieprasa atbilstošu atalgojumu. Darba alga ne obligāti aprobežojas ar naudu – ir atvaļinājums, papildus veselības apdrošināšana, atlaides pakalpojumiem (piemēram, korporatīvais plāns telefonam/internetam/automašīnas nomai), pensiju uzkrājumi, kvalifikācijas paaugstināšanas iespējas (tostarp arī sertifikācija). Tāpat arī jānovērtē uzņēmuma uzticamība un tā pastāvēšanas perspektīvas uz gadiem 10 uz priekšu. Iekārtojoties darbā, VIENMĒR prasiet vairāk – sliktākajā gadījumā vienkārši nedos. Var prasīt paaugstinājumu arī ne naudas izteiksmē – piemēram, kā lieku atvaļinājuma nedēļu. Prasīt lielāku algu intervijā ir ļoti SVARĪGI. Bieži – tā ir jūsu vienīgā nekonfrontējošā iespēja. Tikpat bieži algas pieaugums tiek aprēķināts procentos (piemēram, 3% gadā), tā ka lielāka bāze nekādi netraucēs – tā ir kā hipotēka otrādi.    

3. Karjeras izaugsmi. Karjera – tas ir viss, ko jūs paveicāt darbā visas savas dzīves laikā. Vienmēr mēģiniet darīt kaut ko jaunu. Skatieties uz sevi kā uz datorspēles personāžu: jūsu karjera – tas ir jūsu līmenis spēlē. Tikai karjeras izaugsme nodrošinās interesi darbā un pastāvīgu algas pieaugumu.

(Nobeigums sekos)